LAPORAN BBM

Tugasan Laporan BBM

1.0 Definisi Membaca

            Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat 2008, perkataan membaca membawa maksud memerhatikan isi sesuatu yang ditulis atau tercetak dengan teliti dan memahamkan makna kandungannya. Menurut Klein dalam Faridah Rahim (2005:3), membaca dapat didefinisikan sebagai suatu proses. Maksudnya adalah informasi daripada teks dan pengetahuan yang dimiliki oleh pembaca mempunyai peranan utama dalam membentuk makna. Menurut Harris dan Sipay (1980) beranggapan bahawa membaca adalah keperluan seseorang untuk mahir atau dapat membaca lambang-lambang bercetak bagi memberi makna terhadap lambang yang dibacanya. Hal ini bertujuan untuk mengetahui keupayaan seseorang individu itu sama ada “celik huruf” atau “buta huruf”. Bagi memahami konsep membaca dengan lebih jelas, dua perspektif harus ditinjau terlebih dahulu. Pertama ialah membaca sebagai proses membentuk makna dan yang kedua ialah membaca sebagai proses memilih dan mengambil tindakan.

1.)                Membaca sebagai proses membentuk makna

            Menurut Anderson dan Pearson (1984), membaca merupakan satu interaksi antara pembaca dengan bahan-bahan bacaan yang mereka baca. Interaksi ini merupakan sejenis proses pembentukan dan pemberian makna antara bahan-bahan yang dibaca dengan pengalaman latar pembaca-pembaca tersebut. Aktiviti membaca dan proses pembentukan makna adalah saling bergantungan antara satu sama lain. Hal ini kerana proses tersebut tidak dikenali sebagai proses membaca jika kita tidak memahami makna pembacaan dahulu. Pemahaman makna terhadap kandungan pembacaan dalam proses membaca pula dapat dihasilkan daripada pengetahuan latar yang ada pada seseorang pembaca. Pengetahuan latar merujuk kepada maklumat yang terkandung dalam minda seseorang. Pengetahuan latar ini pula dapat digerakkan oleh perkataan, ayat, dan paragraf penulis dalam bahan yang dibacanya. Kita dapat memahami sesuatu dengan lebih jelas jika kita mempunyai konsep terhadap seseuatu objek tersebut. Sebagai contoh, kita dapat menggambarkan sesebuah kapal terbang sebgaai salah satu kenderaan yang dapat menampung beratus-ratus penumpang dari satu destinasi ke satu destinasi yang lain tanpa sebarang masalah. Namun begitu, konsep kenderaan ini menjadi susah apabila menjelaskan kepada segolongan pelajar yang tidak pernah melihat kapal terbang. Hal ini kerana mereka tidak dapat menggambarkan benda tersebut tanpa sebarang pengetahuan latar.

2.)                Membaca sebagai proses memilih dan mengambil tindakan

            Perspektif kedua yang perlu dikaji dalam proses membaca ialah membaca sebagai proses memilih dan mengambil tindakan. Menurut Anderson, Hiebert, Scott dan Wilkinson (1985), proses membaca merujuk kepada satu proses memilih dan mengambil tindakan apabila penyesuaian seseorang pembaca terhadap proses membaca dengan tujuan dan jenis teks yang dibacanya. Proses ini juga dikenali sebagai proses strategi. Pembaca akan mengawal pemikirannya apabila membaca dalam mengatur strategi. Hal ini kerana pengawalan fikiran ini bukan sahaja akan menambahkan maklumat daripada bahan bacaan malah juga dapat menambah lagi pengetahuan latar dalam pemikiran pembaca. Setiap proses membaca yang dijalankan mempunyai tujuan dan matlamat tertentu. Dengan itu, pembaca yang mempunyai strategi akan menyesuaikan dirinya tentang apa yang dibaca. Sebagai contoh, membaca surat khabar adalah berbeza dengan membaca novel. Pembacaan surat khabar bertujuan untuk mengetahui perkembangan semasa manakala pembacaan novel bertujuan menghiburkan hati dan melapangkan fikiran. Kedua-dua jenis pembacaan tersebut memerlukan strategi yang berbeza ketika menjalankan proses membaca. Sebahagian proses penyesuaian adalah untuk memahami struktur teks. Terdapat dua jenis struktur teks iaitu teks naratif dan teks ekspositori. Teks naratif merujuk kepada teks yang mengandungi cerita manakala teks ekspositori pula merujuk kepada sejenis maklumat atau arahan yang terdapat dalam buku teks. Penggunaan strategi yang berbeza akan digunakan bagi meneliti teks yang dibaca apabila pembaca sedar akan struktur teks bahan bacaan yang berbeza. Proses ini dikenali sebagai proses metakognitif.

            Secara kesimpulannya, membaca merupakan kemahiran yang penting dari segi perhubungan dan pengetahuan. Kemahiran membaca ini hendaklah ditekankan kepada semua pihak.


2.0 Jenis- jenis Alat Bantuan Mengajar

            Menurut Brown J.W (1983), bahan bantuan mengajar ialah segala kelengkapan yang digunakan oleh guru dan murid untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran di bilik darjah. Menurut Nur Elvani Musa dan Minarnie Hadzira Mohammed (1999), menyatakan bahawa alat bantuan mengajar amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dapat menyalurkan maklumat kepada pelajar berkaitan dengan mata pelajaran yang diajar dengan lebih jelas dan sistematik. Matlamat utama bahan bantuan mengajar adalah memperjelaskan maklumat agar tidak terlalu verbalistik, mengatasi keterbatasan ruang, mengatasi sifat pasif pelajar, mempersamakan pengalaman, dan membangkit persepsi pelajar. Bahan bantu mengajar boleh dikategorikan kepada tiga jenis iaitu BBM elektronik, BBM bukan elektronik dan bahan-bahan bercorak pengalaman dan bahan sebenar.

A. Bahan Bantu Mengajar Bukan Elektronik

1.)Papan tulis atau papan hitam
-digunakan untuk mencatat isi-isi pelajaran ketika mengajar

2.)Buku teks
-digunakan secara meluas dan merupakan sumber utama pengajaran dan latihan

3.)Papan pamer atau papan buletin
-dapat memperkenalkan idea baru, memberi maklumat, memberi kefahaman, memperkayakan perbendaharaan kata, merangsang perbincangan, menimbulkan daya kretiviti, membentuk sikap dan nilai serta menambah pengekalan pembelajaran pelajar

4.)Gambar
-digunakan untuk memulakan pengajaran untuk menarik minat pelajar ataupun jika bahan sebenar sukar dibawa ke dalam bilik darjah


B. Bahan Bantu Mengajar Berbentuk Elektronik

1.)Overhead projektor (OHP)
-digunakan untuk penyampaian taklimat dan pengajaran kaedah kuliah dan sangat dipengaruhi oleh jumlah serta mutu maklumat yang dimuatkan ke dalamnya (ringkas, menarik dan bermakna)

2.)Pita slaid (filem slaid)
-sejenis media tanpa gerak yang merupakan transparensi positif berukuran kecil. Sangat kerap digunakan dalam pengajaran sains terutamanya Biologi

3.)Filem tayangan /filem jalur
-dapat memberi pandangan yang jelas mengenai sesuatu perkara melalui deri penglihatan dan pendengaran

4.)Komputer
-dapat menggabungkan teks, suara, muzik, grafik dan animasi sebagai bahan pengajaran. Pengajaran dalam bentuk persembahan bahana kuliah, soal jawab, dialog, kuiz, ujian dan sebagainya.


            Kumpulan kami telah memilih teknik menerap imej bagi menyediakan bahan bantuan mengajar untuk pameran yang diadakan di Dewan Kuliah J. Selaku wakil daripada kos Kesusasteraan Melayu, kami telah memilih tajuk yang berkaitan dengan cerita rakyat iaitu Bawang Merah Bawang Putih. Teknik menerap imej sangat sesuai sekali digunakan kerana pembaca dapat membayangkan imej watak-watak dalam sesebuah cerita dengan lebih mudah dan menarik. Mereka dapat bayangan sebenar tentang watak dan perwatakan yang terdapat dalam cerita Bawang Merah Bawang Putih dengan lebih jelas dan mereka dapat memahami cerita dengan cepat.


3.0 Bahan Bantu Mengajar (Teknik Menerap Imej)

Menerap imej ialah satu prosedur untuk memandu pelajar menjana imej mental berkaitan
bahan yang dibaca sebagai cara untuk mempertingkatkan kefahaman. Tiga perkara asas
•Apakah yang teks ini bincangkan?
•Apakah yang menyebabkan anda berfikir demikian?

Sebelum membaca
•Apakah yang sedang perlaku dalam minda anda ketika membaca bahagian ini?
• Apakah yang sedang anda fikirkan?
•Adakah mana-mana bahagian yang anda rasa sukar membacanya?
•Apakah yang anda lakukan apabila berhadapan dengan bahagian yang sukar ini?
•Adakah perkataan yang sukar?
•Apakah yang anda lakukan apabila berhadapan dengan perkataan yang sukar?

Semasa membaca
•Dengan perkataan sendiri apa yang teks ini bincangkan.

Selepas membaca
- dalam teknik ini ialah model guru, latihan berpandu dan latihan kendiri. Perkara asas ini
diterjemahkan ke dalam langkah pelaksanaan teknik ini seperti yang berikut:

Langkah 1
– Perkenalkan apa, mengapa dan bagaimana menggunakan menerap imej. 
 Jelaskan menerap imej ialah strategi membaca yang membantu pelajar memahami apa
yang mereka baca. (apa)
 Pelajar dimaklumkan untuk membuat gambaran mental mengenai apa yang sedang
dibaca yang boleh membantu mereka mengingati apa yang dibaca. (mengapa)
 Guru tunjuk cara untuk melaksanakan menerap imej dan kemudian pelajar akan
melakukannya sendiri. (bagaimana)

Langkah 2
– Pilih teks berbentuk diskriptif yang panjangnya lebih kurang 100 patah
perkataan and bacakan dengan lantang. Guru bacakannya dengan lantang.

Langkah 3
– Tunjuk cara penggunaan strategi kepada pelajar. Guru melakukan teknik berfikir
dan bersuara dan kemudian berkongsi pengetahuan sedia ada serta hubungan peribadi beliau
dengan teks  dengan pelajar. Pekara ini dilakukan teruatamanya apabila bertemu dengan
perkataan yang menarik di dalam teks.

Langkah 4
– Membekalkan latihan berpandu. Mengajak pelajar untuk menghuraikan imej
yang mereka gambarkan ketika membaca lantang berlansung. Galakkan pelajar untuk
mencatat persamaan dan perbezaan imej-imej yang para pelajar kemukakan.

Langkah 5
– Sokongan ketika latihan kendiri. 
 Pelajar bekerja secara pasangan untuk membaca senyap teks.
 Pelajar secara bergilir diminta bercakap kepada pasangannya mengenai imej-imej
yang mereka bina ketika membaca dan juga punca yang menyebabkan mereka
membina imej-imej tersebut.
 Pasangan pelajar kemudiannya berbincang mengenai persamaan dan perbezaan imej
mental yang mereka bina.
 Guru memberikan sokongan dan bantuan dari masa ke semasa supaya pelajar pada
akhirnya dapat melaksanakan aktiviti tanpa bergantung kepada guru.

Langkah 6
– Sediakan latihan kendiri terpilih. Ketika pelajar sudah mahir menggunakan
teknik menerap imej ini sediakan peluang untuk mereka menggunakan strategi ini ke atas
teks –teks lain yang bersesuaian.


4.0 Mengapa Alat Bantu Mengajar Diperlukan

            Bahan Bantu Mengajar (BBM) diperlukan adalah bertujuan untuk memudahkan sesi pengajaran dan pembelajaran. Terdapat pelbagai pendapat mengenai maksud pengajaran. Pengajaran bermaksud seorang pengajar atau guru yang harus memiliki pengetahuan yang luas dan mendalam mengenai sesuatu ilmu serta mempunyai kemahiran atau teknik profesional yang tinggi (Dunne, R & Wragg, T, 1994). Oleh itu, seseorang guru yang berpengetahuan luas pastinya pastinya  akan menggunakan BBM dalam proses pengajaran dan pembelajaran mereka. Dalam hal ini, BBM yang digunakan oleh guru tersebut pastinya akan memberikan satu imej yang mendalam kepada pelajar. Pelajar akan dapat ingat dalam jangka masa  lama tentang alat BBM yang dilihatnya. Keadaan ini pastinya akan meningkatkan daya tumpuan pelajar. Oleh itu, guru tersebut hanya perlu memberikan penerangan kepada alat bantu mengajar tersebut dan memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.

            Selain itu, BBM diperlukan kerana dapat membantu para guru dalam menyampaikan pengajarannya secara berkesan. Pengajaran berkesan dapat disimpulkan sebagai pengajaran yang menyediakan dan mewujudkan suasana yang sihat bagi menggalakan pelajar untuk terus belajar. Perkara ini disokong oleh Shahril (2004) yang mendefinisikan pengajaran berkesan sebagai kebolehan dan kemampuan guru untuk menyampaikan maklumat pengajaran dengan baik dan juga berkesan, di mana secara tidak langsung dapat memotivasikan diri pelajar untuk terus cemerlang mencapai kejayaan. Guru berkesan merupakan keupayaan guru dalam menyampaikan pengajaran yang memberi kesan terhadap beberapa aspek termasuklah dapat memotivasikan pelajar seperti yang dinyatakan oleh Malikow, M (2006). Ianya dapat diaplikasikan dengan pelbagai kaedah pengajaran, bahan bantu mengajar dan kemahiran melaksanakan aktiviti. Dalam konteks ini, guru seharusnya merancang topik, objektif, isi, cara penyampaian dan penilaian yang sesuai dengan kebolehan sedia ada dan minat pelajar.

            Di samping itu, BBM diperlukan supaya dapat memberikan pengalaman pembelajaran kepada pelajar. Dalam hal ini, pelajar akan mendapat pengalaman melalui BBM berasakan teknologi. BBM yang berasaskan teknologi amat memberi kesan kepada pelajar. Senarai peralatan baru bagi teknologi pendidikan semakin bertambah dari semasa ke semasa yang diwujudkan oleh konsep “penyelidikan dan pembangunan”. Justeru, guru perlu memanfaatkan apa jua peralatan teknologi pendidikan, termasuk teknologi sistem audio demi penambahbaikan proses pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran berasaskan teknologi pendidikan, baik yang berupa audio atau visual, dapat memaksimumkan fakta pengajaran yang dipelajari oleh pelajar. Ini kerana pendengaran dan penglihatan adalah dua saluran utama kemasukan maklumat kepada pelajar. Tambahan lagi, teknologi pendidikan termasuk pita rakaman audio dapat memberi nilai tambah kepada proses pengajaran dan pembelajaran.

            Penggunaan bahan bantu mengajar sebenarnya turut memberi peluang kepada pelajar untuk memperoleh pengetahuan melalui penggunaan pelbagai deria. Deria yang terlibat ialah deria penglihatan, sentuh dan pendengaran. Dengan cara tersebut, kita bukan sahaja dapat meningkatkan proses memahami apa yang dimaksudkan oleh penulis menerusi bahan yang dihasilkan dalam bentuk paparan bertulis malah meningkatkan juga perbendaharaan kata pelajar melalui pembacaan.

Kelebihan

1.             Pelajar boleh berfikir secara kreatif
2.             Pelajar bermain sambil belajar.
3.             Pelajar yang mahir akan cepat memahami imej dalam kadar yang singkat

Kekurangan
1.             Pelajar yang lemah dapat menguasai 1 atau 2 imej sahaja
2.             Guru perlu memerlukan masa yang lama untuk latihan kendiri

3.            Guru perlu membimbing pelajar yang lemah


No comments:

Post a Comment